Yüzük Kardeşliği hikayesinin özünde, Orta-Dünyayı ON farklı yaratık ve kültür oluşturuyor: Hobbitler, Cüceler, İnsanlar, Elfler, Goblinler, Büyücüler, Troller, Entler, Orklar, Yüzük Tayfları (Kara Süvariler) ve Uruk-Hailer.
Her kültürün kendi zengin yaşam biçimleri, gelenekleri, mitleri, giyimleri ve hatta dövüş tarzları var. Her biri çok gelişmiş bir yaşamın ve kendi tarihimizin dışında yaşayan, nefes alan bir dünyanın özünü oluşturuyor.
Örneğin, Hobbitler nazik ve doğaya yakınlar, çiftçilik yapıyorlar ve neredeyse çocuk gibiler. Kısa, kıllı ayaklı hobbitler, tepelerin eteklerindeki içi eşyayla döşenmiş deliklerde yaşıyorlar. Basit zevkleri var. Örneğin, pipo içmek, yemek yemek ve tabii ki, hikaye anlatmak...
Öte yandan Elfler asil, şık, sihirli varlıklar. Zamanları akıp gidiyor ve mit olma yolunda ilerliyorlar. Öldürülebilir veya acıdan ölebilirler ama bunun dışında hiç yaşlanmadıkları ve hasta olmadıkları için ölümsüzler.
Cüceler kısa ama çok güçlüler. Bu gücü iyilik ya da kötülük için kullanabilirler, bu, kalplerinin nereye uzandığına bağlı.
İnsanlar ise, kendi dünyalarına sahip çıkmaya çalışan bir ırk.
Diğer yaratıklar daha da fantastikler: yaprak kaplı Entler gibi. Birliklerinin kaynağı olan ağaçları koruyorlar. Biçimsiz Orklar Saruman için dövüşüyorlar. Ve sinsi, kara pelerinli Yüzük Tayfları ( Kara Süvariler ) ise ne yaşıyorlar, ne de ölüler. Ama Sauronun alacakaranlık dünyasından kalma lanetine uğramışlar...